Wersal, otoczony legendami związanymi z Ludwikiem XIV, do dziś błyszczy swoim majestatem. Ten imponujący kompleks architektoniczny, składający się z pałacu Słońce, Grand Trianon, Petite Trianon oraz 250 akrów ogrodów, jest prawdziwą perłą francuskiego baroku. Letnia rezydencja króla Francji mogła pomieścić aż 10 000 mieszkańców, co odpowiada liczbie mieszkańców niemal całej Włoszczowy.
Znany z bogactwa i przepychu, Wersal stał się miejscem rozkwitu architektury i sztuki. Dzięki mecenatowi Króla Słońce był idealnym ośrodkiem dla rzemieślników i artystów. To właśnie tutaj, w najbardziej znanym pałacu Francji, który rocznie odwiedza 6 milionów turystów, powstała pierwsza komoda, ceniona za swoje praktyczne zastosowanie w aranżacji wnętrz.
Początki komody sięgają XVIII wieku, kiedy to ebeniści specjalizowali się w intarsji i fornirowaniu mebli skrzyniowych. W 1708 roku, pod okiem słynnego ebenisty André Charlesa Boulle’a, powstały dwie pierwsze komody dla Ludwika XIV. Te meble były połączeniem stołu i skrzyni na ubrania, stanowiąc nowatorski projekt.
Komoda, znana również jako dzieło Boulle’a, miała formę stołu z sarkofagiem, osadzonym na kabriolowych nóżkach, zdobionym intarsjami z szylkretu i mosiądzu. Charakterystyczne dla tej techniki były bogato zdobione, pozłacane elementy, takie jak uskrzydlone lwie łapy i sfinksy. Ozdoby te, zaprojektowane i odlane w pracowni Boulle’a, wyróżniały się, ponieważ jako królewski stolarz Boulle nie podlegał ograniczeniom narzucanym przez gildie rzemieślnicze (fondeurs-ciseleurs).
Gildie były organizacjami średniowiecznych kupców i rzemieślników, które regulowały zasady rzemiosła.
Twórca pierwszej komody
Minister Colbert opisał André Charlesa Boulle’a jako „najbardziej utalentowanego rzemieślnika” w jego fachu, co spowodowało, że Ludwik XIV mianował go najmłodszym królewskim stolarzem. Boulle zdobył sławę dzięki kreatywności i zdobieniu mebli, co przyczyniło się do reputacji Wersalu. Jego niezależność od gildii pozwoliła mu w pełni rozwijać swoją artystyczną wizję.
Od 1672 roku Boulle zaczął tworzyć różnorodne meble dla Ludwika XIV, jego rodziny i dworu. Stał się znany z inkrustacji miedzią i szylkretem, techniki, która zyskała miano „intarsji Boulle’a”. Polegała ona na wycinaniu wzorów z obu materiałów, co tworzyło efekt lustra – negatyw i pozytyw.
Technika zdobienia komody Boulle’a
Choć Boulle nie wynalazł techniki intarsji, stał się jej mistrzem, tworząc dzieła doskonale odzwierciedlające wizję Ludwika XIV i jego „Pałacu Słońce”. Do zdobienia swoich mebli, takich jak komody, stoliki i biurka, Boulle wykorzystywał szlachetne materiały, m.in. masę perłową, szylkret, mosiądz, złoto, drewno mahoniowe i brąz. Meble te były misternie dekorowane roślinnymi ornamentami oraz motywami mitologicznymi.
No responses yet